Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

BRRRRRRR

De eerste nacht in de tent was behalve onrustig, ook erg koud geweest. Hier waren we al wel op voorbereid, maar de slaapzakken die papa en mama kregen hadden duidelijk hun beste tijd wel gehad en isoleerde niet meer zoals dat zou moeten. We hadden nog wel extra fleece dekentjes gekregen, maar die glijden van de slaapzak af, dus daar heb je niet veel aan. In Keetmanshoop zijn we daarom op zoek gegaan naar een dekbed. En die vonden we bij de PEP Home voor het luttele bedrag vab 12 euro. Daarvoor kun je niet zonder zitten toch? We slapen nu als roosjes.

Onze Kampeerplek, Quiver Tree Forest Restcamp, staat op een bijzondere plaats: bij het Kokerbomenwoud. De Kokerboom is niet echt een boom, maar een aloë Vera soort die lijkt op een boom. De Bosjesmannen noemden het een Kokerboom omdat ze van de takken kokers maken voor hun pijlen: de binnenkant is gemakkelijk uit te hollen en het is ligt. Deze bomen komen hier en daar in Namibë we voor, maar dan in hun eentje, of met een paar bij elkaar. Hier staan er dus heel veel en dat is een prachtig gezicht.

Vanaf onze kampeerplaats kunnen we genieten van dit spectaculaire uitzicht en de jongens kunnen doen wat ze het liefste doen: ravotten! Met een walkie-talkie kunnen we contact houden terwijl er naar hartenlust rondgezworven kan worden. Ze zien Grondeekhoorns en Klipdassies en komen met botten en takken terug naar de tent. Om 17:00 gaan we nog even naar de boerderij want daar is nog een attractie: de cheeta’s worden gevoerd. Ze hebben hier 4 cheeta’s: twee volwassenen en twee welpen. De volwassenen zijn hier omdat ze elders op vee zijn gaan jagen en dan dat jullie blijven doen omdat vee een gemakkelijke prooi is. De welpen komen van een andere boerderij en zijn nu bij hen voor betere zorg. We kunnen we van heel dicht bij bekijken.

Op het terrein van de boerderij is er ook nog een andere bijzondere bezienswaardigheid: Giants Playground. Bij een vulkaanuitbarsting waarbij de lava niet aan de oppervlakte is gekomen en onder de grond gestold is zijn er grote blokken ontstaan die op elkaar staan alsof een reuze peuter ze op elkaar gestapeld heeft. Dat ziet er niet alleen leuk uit, daar kun je ook heel erg leuk op klauteren. Jelle en Mees bedwingen de ene na de andere stapel en hebben heel veel lol.

Die avond op de camping gaan we oor het eerst eten op een typisch Namibische manier: we gaan braaien. Daarvoor moet je een houtvuurtje maken, dan laten banden tot je alleen nog maar gloeiende kooltjes over hebt en daarna het vlees op een rooster braaien. Aardappels en mais en folie op het vuur, komkommertje erbij en klaar! Dat klinkt heel eenvoudig, maar de aardappels waren nog niet gaar, de mais een beetje verbrand en het vlees wat droog. Maar, voor een eerste poging, vonden Jelle en Mees het niet slecht! Ik vermoed dat we aan het einde van deze vakantie experts zullen zijn in het braaien.