Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Lekker eten tussen de oldtimers

Voor we echt vertrekken uit Keetmanshoop rijden we een stukje terug over de C17 naar de Mesosaurus Fossil Site. We komen bij een geel huisje met een vrolijke Afrikaans sprekende opa die ons iets verteld over wat te gaan zien: fossielen van de Mesosaurus. Dat was een van de eerste reptielen die in het water leefde van ongeveer een meter lang. Hij rijdt ons voor over zijn land en verteld hoe het allemaal gekomen is: 28 jaar geleden was hij samen met zijn 10 jarige zoon een weg aan het aanleggen op zijn boerderij. Zijn zoon pakt een leisteen op, draait hem om en ziet een versteende salamander, denkt hij. Vader besluit een bevriende bioloog te vragen wat het is, en hij herkent dat het een dino fossiel is. Vanuit de universiteit van Stellenbos wordt er onderzoek gedaan en het land blijkt vol te zitten met Mesosaurus fossielen. Jelle luistert ademloos naar het verhaal (dat hij kan verstaan in het Afrikaans) en stelt heel veel vragen. De boer is zo enthousiast over Jelle dat hij hem beloofd dat wanneer Jelle uitgestudeerd is (Archoloog of Paleontoloog, daar is hij nog niet uit) Jelle terug mag komen om de mesosaurussen op ge graven.

Vandaag rijden we richting Fish River Canyon. We rijden op een oneindige gravel weg en opeens zien we een bord: “Apfel Strudel, 3 km”. Erik en ik kijken elkaar aan en we weten meteen wat we gaan doen: Apfel Strudel eten! We komen bij een boerderij waar ze ook aan aantal kampeer plekken hebben, een paar mini huisjes, autowrakken in de tuin en een garagebox omgetoverd tot souvenir winkeltje en koffie huisje. We bestellen 4 apfelstudel bij de eigenarisse die het gebak zelf heeft gemaakt, krijgen 4 appelgebakjes met slagroom (niet strudellerig, maar dat is niet erg) en eten die binnen twee minuten op. We vermoeden dat waarschijnlijk iedereen die het bord ziet stopt om van dat lekkere gebak te genieten.

We overnachten in Canyon Roadhouse. Het is een benzinestation met restaurant, een paar hotelkamers en een camping erachter. In de tuin staan autowrakken en binnen staan glimmende oldtimers. We eten die avond aan een tafeltje naast een Mercedes Benz ziekenauto en eten de lekkerste burgers van Namibië. Ze hebben zelfs een kindermenu en ijs toe. Helemaal voldaan schuiven wij in onze tentjes voor opnieuw een koude en winderige nacht.

Fish River Canyon is een kloof. Een enorme kloof in duidende jaren uitgesleten door Fish River. Via een hobbelige onverharde weg rijden we naar het uitkijkpunt en worden daar getrakteerd op een adembenemend uitzicht. Adembenemend mooi, maar ook met zo veel wind dat het je letterlijk de adem beneemt. Jelle en Mees vinden het wel een beetje eng, en bij het derde en vierde uitkijkpunt blijven ze in de auto. Papa en mama nemen alleen een foto en haasten zich ook weer terug.

We vervolgen onze weg naar Ai-Ais. Dat is een plek waar en warmwater bron ervoor zorgt dat er een compleet vakantiepark zit met een spa, zwembaden tennisbanen, restaurant, en camping. Omdat er warm water in het zwembad zit, slaan we deze niet over en plonzen we er lekker in. We komen voor het eerst Nederlanders tegen met kinderen die spelen allemaal lekker samen. Onze buren zijn Zuid-Afrikaners en met hen drinken we die avond nog een lekker wijntje. Voor het eest wordt het niet koud.