Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Wegwerkzaamheden waarbij 4x4 geen overbodige luxe is

De camping komt na de warme avond wat langzamer op gang. We ontbijten en ruimen onze spullen op totdat Jelle ineens heel hard roept “Baviaan!!!!”. Een groot mannetjes exemplaar komt de muur heem om zijn slag te slaan bij onoplettende kampeerders om wat te eten te stelen. Onze buurman brult “Bavoon” over de camping en alle Zuid-Afrikaners komen meteen in actie om de Baviaan weg te jagen met harde kreten, klappen en stenen. Dat klinkt wat dieronvriendelijk, maar Bavianen zijn echt wel gevaarlijk en je wilt ze niet in de buurt hebben. Terwijl de buurman even niet kijkt slaat de Baviaan zijn slag en pakt het doosje suiker uit de auto waarna hij het bos in verdwijnt. Wij hebben onze les geleerd en hebben stenen klaar liggen voor het geval dat…

Vandaag gaan we verder naar Aus. Dat kan op twee manieren: terug langs de kloof en dan B4, of helemaal naar het zuiden langs de zuidgrens van Namibië: de Oranje rivier (C37/C13). Die weg nemen wij. Het is bijzonder vreemd om al die begroeiing en groen te zien langs de rivier terwijl voor de rest alles droog en dor is. Onderweg komen we een hele grote groep Bavianen tegen die op de weg liggen zonnen en maken niet veel haast om weg te komen voor die ene auto. Verder op wordt er aan de weg gewerkt, en moeten we tussen de enorme machines heen laveren. Dat gaat allemaal heel gemoedelijk en we kunnen meteen zien hoe ze nu zo’n gravel weg maken.

Aan het einde van de route langs de rivier komen we uit in een klein en vriendelijk stadje Rosh Pinah. Daar bevind zich een zeer goed uitgeruste Spar en daar kopen we wat lekkers voor de lunch. Erik spot vanaf de parkeerplaats een bordje met “Geo Center”. Er staat niets over in de reisgids, maar we zijn nieuwsgierig en volgen de bordjes. We komen uit bij een woonhuis met een klein gebouw ernaast. Daar heeft een van oorsprong Duitse vrouw haar geologische verzameling onder gebracht en ze geeft ons een rondleiding. Heel interessant, en Jelle en Mees krijgen beide een klein kristal om mee naar huis te nemen.

Een asfaltweg brengt ons naar Aus en naar onze camping: Klein Aus Vista idyllisch tussen de rotsen met een prachtig uitzicht.