Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Fietsen door het drukke Chinatown.

Ja, je leest het goed, wij hebben gefietst door het drukke Chinatown van Bangkok, maar daarover later meer...

Als je je in Bangkok wilt verplaatsen is er een hele betaalbare en handige manier: niet de tuk-tuk maar de meter-taxi. De meter-taxi zet je niet af, maar zet de meter aan. Een meter-taxi brengt je waar je wezen wilt, i.p.v. naar plekken waar de chauffeur van de tuk-tuk wezen wil (winkels waar hij commissie krijgt e.d.). Een meter-taxi doet zijn werk, en daar maken wij dankbaar gebruik van.

Gisteren (maandag) zijn we naar Dursit Park gegaan. Daar staat Vimanmek Mansion. Dat is het grootste teakhouten gebouw ter wereld dat zonder het gebruik van spijkers gemaakt is. En indrukwekkend is het. We moeten met een verplichte rondleiding mee en kijken onze ogen uit. Het is een combinatie tussen oost en west: er staan allemaal antieke westerse meubels in, maar het gevoel is wel heel oosters. Het is toch weer heel anders dan alle andere paleizen die we van binnen gezien hebben.

Om het paleis heen ligt een groot part met bijgebouwen. In die bijgebouwen zitten allemaal kleine musea. Soms heeft het wat te maken met de oorspronkelijke bestemming. Zo is er een museumpje over de witte olifanten van de koning in de olifantenstallen. In de troonzaal, die echt adembenemend mooi is, zijn originele handwerk spulletjes te zien.

´s Middags gaan we de markt van Koh San Road op. Voor degene die nog nooit in Bangkok geweest zijn: de meest drukke straat vol met backpackers, restaurantjes, en heel veel winkeltjes die van alles verkopen. We komen er wel al heel snel achter dat als je souvenirs wilt (boeddha, olifantje e.d.) dat je dan beter in Chaing Mai kunt zijn. Maar hier hebben ze leuke T-shirts, slippers in alle kleuren van de regenboog, leuke sierraden en nog veel meer. Wat mooie spulletjes rijker en wat centjes lichter komen we van de markt af.

Vandaag moesten we er heel vroeg uit. Vandaag gaan we met een fietstocht mee: de fietstocht van Co van Kessel. Hij woont al meer dan 30 jaar in Bangkok en organiseert fietstochten. Je fietst dan in een groep van maximaal 12 mensen met twee gidsen door de stad. En we kunnen je zeggen: dat was geweldig!

We beginnen in een groot hotel (om 7.00 in de ochtend!!!) in Chinatown. In de parkeergarage staan een hele rij met fietsen en als we er één gevonden hebben gaan we op weg. Je denkt eerst: Waar kunnen we heen in dit verkeer? Maar het antwoord is snel gegeven. We duiken meteen een kleine steeg in en daar blijven we door fietsen. In die stegen gaat het leven zoals het echte leven gaat in Thailand. Alles, maar dan ook écht alles staat uitgestald op straat. We rijden dan ook dwars door restaurantjes, winkels, huiskamers en reparatie werkplaatsen. Soms gaan we zelf door steegjes waar de fiets maar net doorheen kan. Het leuke is dat de mensen je allemaal met een glimlach aankijken. Als je dan ook nog Sawadee Ka (hallo) roept, vinden ze het helemaal geweldig. Als ze daarna Jelle achterop zien zitten roepen ze massaal tegen elkaar: ooh, baby!!! Als ze de kans krijgen aaien ze hem eventjes over zijn hoofd, arm of been.

Daarna stappen we op een longtail-boot en varen we door de klongs (grachten) van Bangkok. We zien hoe de huizen op palen langs de kanten van de klongs zijn gebouwd en hoe het leven daar al in volle gang is. Hoe langer we varen, hoe groener het wordt. Je gelooft bijna niet dat we nog in Bangkok zijn. Als we uit de boot stappen fietsen we opeens door plantages heen (ja, nog steeds in Bangkok). De mensen die hier wonen zijn boeren en verbouwen hier hun oogst. We fietsen op een betonnen pad van 1 meter breed op palen, met daaronder .... water! Ja, dan moet je inderdaad even opletten. Maar het is ongelofelijk dat dit in Bangkok bestaat: geen getoeter, uitlaatgassen en herrie. Wel: rust, vogels en mooie bomen en planten.

We komen weer een beetje in de bewoonde wereld en we eten bij een restaurantje op palen langs het water. Vanaf daar varen we weer een heel stuk terug en hoeven we nog maar een klein stukje te fietsen terug naar het begin punt. Er is alleen wel een groot verschil: de rest van Bangkok is ook wakker geworden en het is ongelofelijk druk geworden. In de straatjes waar we vanochtend fietste en helemaal leeg waren, staat het nu helemaal vol met auto's en tulk-tuk's. We laveren ons er doorheen en het is eigenlijk best wel leuk.

Als we terug komen bij het hotel is het tijd voor een tukje voor ons allemaal. Wat was dit leuk!

Groetjes,

Erik, Brenda & Jelle