Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

We gaan op reis, we gaan op reis ........

Hallo allemaal,

Ja, je leest het goed, wij gaan weer op reis. Dat besluit wat eigenlijk al gemaakt, meteen toen we terug kwamen uit Thailand. Daar hadden we het zo naar ons zin gehad, dat de vraag alleen nog maar was: waarheen dan?

Dat was best een lastige. Azië kennen we en vinden we leuk, maar daar hebben we al veel van gezien. Zuid-Amerika lokt, maar de landen die in ons budget passen zin minder geschikt voor een kleintje. Jordanië, Syrië en Israel te heet in de zomervakantie en India te weinig hygiëne. Na wat gezoek op het internet komen we bij onze keuze: Sri Lanka. Het is wel Azië, maar wel echt weer anders dan we al eerder gezien hebben. Het is en klein land zodat de reistijden niet zo lang zijn en het is schoner dan India, maar heeft er wel invloeden van. Sri Lanka dus. En weer kunnen we niet wachten...

Op zaterdag 9 juli vertrekken we naar Colombo, de hoofdstad van Sri Lanka en op 17 augustus komen we weer thuis.

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. Zo zijn we er al achter gekomen dat vooraf guesthouses boeken (zoals we in Thailand deden) niet zo heel slim is: de sites waar je dat kunt doen vragen soms het dubbele van wat het guesthouse van je vraagt als je gewoon binnen komt lopen. Niet boeken dus, maar gewoon op de bonnefooi binnenlopen. Dat deden we met zijn tweeën altijd, maar het Jelle erbij is dat wel een beetje spannend. Gelukkig is het laagseizoen, dus dat betekend dat er wel genoeg plek is. Het is ook eigenlijk wel prettig: als we het nu ergens naar onze zin hebben, kunnen we gemakkelijk even blijven plakken als we dat willen.

De laatste paar dagen dat we in Sri Lanka zijn is er in Kandy een groot festival: Esala Perahera. Tijdens dit festival word de heilige tand van Boeddha geëerd die in de belangrijkste tempel van Kandy bewaard wordt. Er zijn tien dagen lang processies met tientallen olifanten, priesters, dansers, drummers en vuurspuwers. Voor de een na laatste, en mooiste, processiedag hebben wij kaartjes voor op een tribune die langs de route staat opgesteld. Ook hebben we al een hotel in deze plaats gereserveerd, omdat je tijdens de Perahera echt geen kamer meer kunt krijgen: nog geen zolder kamer.

Tussen Colombo en Kandy hebben we wel een globaal idee wat we willen doen, maar echt vast ligt het nog niet. We willen eerst richting het noorden om de culturele driehoek te bekijken. Daarna weer terug via Colombo om de west- en zuidkust afzakken om daarna het heuvellandschap in te trekken. Er is behoorlijk wat te zien in Sri Lanka, dus we zijn erg benieuwd.