Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Ticket stress

Denk je dat je alles goed geregeld hebt, kom je toch weer even bedrogen uit...

Vorig jaar toen we naar Thailand gingen hebben zaten we rond deze tijd behoorlijk in de rats: er waren ongeregeld heden in Thailand en er was een negatief reisadvies. In de eerste instantie maakten wij ons geen zorgen: de organisatie waar wij de tickets boekte is aangesloten bij de anvr/sgr, dus met de gemaakte kosten zou het wel goed komen.

Helaas, dat was dus niet het geval. Als je namelijk alleen een ticket boekt, boek je niet een reis maar een reis-vervoersovereenkomst. Dit betekend dat de geboekte tickets dus niet onder het calamiteitenfonds vallen en dat als je niet kunt gaan je geen geld terug krijgt. Maar we hadden ook een goede annuleringsverzekering, dus geen probleem dachten wij... Mis poes: een annuleringsverzekering keert niet uit bij een negatief reisadvies. De grootste grap van alles: als je wel gaat, omdat je niet kunt annuleren en je dus je geld kwijt bent, keert de reisverzekering (van dezelfde maatschappij) niet uit bij problemen als je wél gaat. Gelukkig was achteraf de rust wedergekeerd in Thailand toen wij daarheen gingen en hebben wij wel kunnen genieten van een geweldige vakantie.

Dit jaar dachten wij dit probleem te kunnen omzeilen. Als je een ticket boekt met 5 overnachtingen dat is het wel een reis en valt de reis dus automatisch onder het calamiteitenfonds. Gezien de recente geschiedenis leek ons dat wel een goed idee. Zo gezegd, zo gedaan en alles was sinds januari al in kannen en kruiken. Nou ja, dat dachten we. Twee weken geleden krijgen we een telefoontje van onze reisorganisatie: de luchtvaartmaatschappij heeft de ticketprijzen verhoogd, of we even 150 euro per ticket bij willen betalen.

Nou, wat willen we dus niet. De reisorganisatie vind het ook vervelend en ze willen de kosten wel met ons delen. Dat is natuurlijk fijn, maar voor 450 euro meer kunnen we vast nog wel een betere deal vinden. Meteen ben ik het internet op gedoken en, gelukkig, konden we nog tickets boeken bij Sri Lankan Airlines voor maar een beetje meer. Deze meteen maar geboekt, voor je het weet zijn die tickets ook weg!

Van ons ideetje blijft niet veel mee over, maar we kunnen gelukkig nog wel. De tijd gaat nu opeens zo snel, voor we het weten trekken we met onze rugtassen op de rug de deur achter ons dicht en vertrekken we richting Schiphol.