Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Ik ga op reis in ik neem mee…

Als we over onze vakantie plannen naar Sri Lanka vertellen reageren veel mensen 'daar wil ik ook nog wel eens een keer heen', of 'daar ben ik geweest, het was echt fantastisch', maar ook 'hoe krijg je al die spullen voor jullie drieën mee?'

Het magische antwoord is Laudry service.
Het werkt als volgt: je brengt je smoezelige, bevlekte, stinkende stapel kleren naar, bij voorkeur, een lief oud vrouwtje, zij wast al je kleren in een tobbe met een wasbord en laat het dogen aan een keerhangertje van ijzerdraad. De dag erna haal je het weer op en betaal je dat lieve oude vrouwtje een schijntje (voor haar een fortuin) voor haar harde werk. Zo kan zij die avond ook eens een lekker kippetje bij haar rijst eten.

Vaak kun je het ook bij je hotel afleveren. Dat wordt het gewassen in een wasmachine, betaal je wat meer en wordt vooral de toch al rijke hotel eigenaar er beter van. Tja, dan gunnen wij het liever aan een lief oud vrouwtje. We gaan er maar vanuit dat ze achter het bloemetjes gordijn achterin haar huisje geen wasserette, een PC Hoofdstaart trekker en een villa heeft staan en ons allemaal voor gek houd! Als je zelf al eens in Azië bent geweest weet je precies wat ik bedoel.

Maar even alle gekheid op een stokje: wat nemen wij allemaal mee:

• Twee grote rugzakken (60 en 70 liter)
  • Dagrugzak
  • Crumpler cameratas met alle fotospullen erin
  • Klein rugzakje met speelgoed (autootjes, kleurtjes, kleurboekje, stickers enz.)
  • Buggy
  • Patapum peuter rugdrager
  • Deryan Travelcod: een lichtgewicht reisbedje voor Jelle
  • Laptop voor cotact met het thuisfront (skype) en filmpjes e.d.
  • E-reader en wat tijdschriften
  • Mp3 speler
  • Babyfoon met groot bereik (niet dat je zover gaat, maar met de huidige dect babyfoons heb je soms op de gang al geen bereik meer)
  • Klamboe
  • Kleine handigheidjes zoals: zaklamp, waslijn, wereldstekker, aansteker, waxinelichtje, zakmes, uitwasbare zwemluier, zwemvleugeltjes enz.
  • Toilet artikelen
  • Reisapotheek: paracetamol, paracetamol zetpillen (voor kinderen), immodium, ORS, primatour, ehbo set, anti-mug met deed.
  • Kleding: 3 broeken, 6 T-shirts, ondergoed, blouse of shirt met lange mouwen, vest, pyjama, bergschoenen, teva's, slippers, zwemkleding, sarongs.
  • Slaapzakken van fleece
  • Luiers (zoveel er nog in de rugtassen passen) en babydoekjes

Met al deze spullen zitten twee rugzakken redelijk vol en weegt de bagage 20 kg en 16 kg. Wij vinden het handig dat het allemaal in de twee rugzakken past: zo hebben wij onze handen vrij om de buggy te duwen en/of Jelle in de gaten te houden. Voor Jelle hebben we een hele leuke rugzak gekocht: en krokodil (nou ja, Jelle noemt het een draak, heeft vast met het boezoekje aan de Efteling te maken). Jelle vind hem erg mooi, dus met een beetje geluk wil hij hem ook zelf dragen.

We beginnen nu wel echt met aftellen. Erik en ik moeten nog drie weken les geven. Erik heeft daarna nog een week schoolkamp en daarna komen de organisatie weken (vergaderingen, opruimen, inhaalmomenten enz,). Dan hebben we de eerste vakantie week en daarna is het zover! We zijn er erover eens: we zijn er aan toe.

Jelle weet inmiddels waar we heen gaan en heeft ook al verschillende mensen uitgenodigd om ook mee te gaan naar Si Laka, want daar kun je op de olipant. Elk vliegtuig dat overkomt gaat naar Si Laka en Jelle vraagt dan : Jelle met vlietuig mee? Mama ook vlietuig mee?Papa ook vlietuig mee? Ja, wij gaan allemaal met het vliegtuig mee...

Groetjes,

Erik, Brenda& Jelle