Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Eerste groet vanuit Sri Lanka ayubowan (wees welkom)

We zijn alweer een paar dagen weg dus tijd voor een berichtje. We zijn onze reis gestart in Colombo± de hoofdstad van Sri Lanka. Uit verschillende hoeken hadden we gehoord dat je deze stad beter kunt overslaan omdat die niet zo veel te bieden heeft. Eigenwijs als wij zijn deden wij dat niet, maar we moeten toch toegeven dat ze gelijk hadden. Toch hebben we ons wel vermaakt.

Onder weg van het vliegveld naar het hotel begint Jelle een heel verhaal over ballen. Hij ziet ballen, overal ballen. Wij snapper er niet van: Waar ziet Jelle ballen???? Jelle legt het ons uit: het zitten ballen in de bomen!!! Jelle heeft de kokosnoten in de palmbomen gezien en dat zijn volgens hem ballen.

Iets wat ons meteen op viel: het verkeer is hier veel rustiger dan we ooit in Azië hebben meegemaakt. Weinig brommertjes en als je wilt overteken, je gelooft het niet, dat stoppen ze voor je!

Er is een heel leuk nationaal museum met mooie stukken uit de geschiedenis van Sri Lanka, maar wat nog veel leuker was: het was schoolreisjes dag! In het museum liepen honderden (niet eens overdreven) leerlingen in schooluniformpje rond die allemaal naar ons zwaaiden en 'hello' en 'bye bye' riepen en ook heel graag aan Jelle's beentje wilde voelen.

Er is ook een Dutch herritage museum, maar dat was gesloten. Dat weerhield de bewaker er overigens niet van ons de binnenplaats te laten zien van het oude koloniale gebouw waar het museum in gevestigd is. (tegen een fooitje, natuurlijk)

Op woensdag zijn we met de trein naar Anuradhapura gekomen. Dat was een belevenis op zich. Er waren op deze trein alleen 2e en 3e klas plaatsen en deze zijn allemaal niet gereserveerd. Gelukkig stapte wij in op het beginpunt en hadden we zitplaatsen, maar er moesten veel mensen staan. Het was de hele reis (bijna 6 uur lang) een drukte van jewelste: verkopers die langs komen, en mensen uit andere treinstellen die even bij Jelle komen kijken. De trein stopt bij ieder plaatsje op de route, dus als de trein net even lekker vaart had gemaakt stond je al weer stil. Maar we zijn er gekomen.

Anuradhapura is de oudste stad van Sri Lanka en hier zijn overblijfselen van het eerste koninkrijk dat Sri Lanka rijk is. Vandaag rijden we met de tuk tuk langs alle bezienswaardigheden: een rotstempel, daboga's (stupa's in Sri Lanka), de heilige bo-boom, kloosters en tempels. Het is niet zo indrukwekkend als in Thailand of Cambodia, maar toch nog erg mooi. Omdat het bijna volle maan is (vrijdag) is het heel erg druk met bedevaarders bij de heiligdommen. Het is stampvol met Sri Lankanen die hier zijn om Poya (volle maan feest) te vieren. Dit maakt het bezoekje wel bijzonder.

Jelle krijgt natuurlijk wel de nodig aandacht van alle mensen daar: zijn beetjes worden geaaid als hij in de rug drager zit, zijn wangetje wordt geaaid en hij krijgt lotusbloemen van de mensen. Deze bloemen wil Jelle met alle geweld zelf aan Boeddha geven: 'Dat is het eten van Boeddha' , zegt hij dan. Hij heeft er echt lol in.

Morgen gaan we naar een plaatje verder op waar ook mooie dingen te zien zijn en daarna vertrekken wij naar Sigiriya. Internet is hier in Sri Lanka niet erg veel aanwezig, dus de verhalen zullen even op zich laten wachten.

Groetjes,

Erik, Brenda & Jel