Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Willekommen im Sri lanka!

Ja, je leest het goed, wij zijn nu in Sri Lanka ons Duits aan het oefenen. We zitten nu in Aluthgama, valk bij Bentota. Het guesthouse waar we in verblijven heet German Lanka, en niet zonder rede: de eigenaresse is een Duitse getrouwd met een Sri Lankaan. En dat is te merken: alles is schoner dan schoon, er staan Wienerschnitzels op de kaart en die zijn nog lekker ook!!! We zitten niet direct aan het strand, maar aan de lagune erachter, dus wel aan het water, en we hebben het prima naar onze zin. We zijn nu de enige gasten en kunnen dus op heel veel service rekenen. De mensen die hier werken zijn helemaal gek met Jelle en komen elke keer even met hem spelen.

Gisteren zijn we naar het strand gelopen en hebben we met Jelle in de hoge golven gespeeld. Dit vond dat helemaal geweldig en wilde eigenlijk niet stoppen. Maar de zon schijnt hier wel wat feller dat thuis, dus zijn we niet te lang gebleven. Dat was maar goed ook want we zijn alle drie een beetje verbrand (terwijl we wel goed gesmeerd hadden). Daarna zijn we nog even de lagune voor ons terrasje in gedoken en dat vond Jelle ook goed. We moeten daar wel met sandalen aan het water in omdat de stenen scherp kunnen zijn. Na afloop zette we dan de sandalen rechtop tegen de muur zodat ze kunnen drogen. Dat vind Jelle zo leuk staan dat nu al het schoeisel rechtop tegen de muur aan staan. Tja, hij vind sorteren nu eenmaal heel erg leuk.

´s Avonds eten we buiten op het terras onder de palmbomen en komen in de schering vliegende honden (hele grote vleermuizen die fruit eten) over vliegen. Dat is een heel mooi gezicht. Jelle kan inmiddels al nadoen hoe ze vliegen en vraagt komen er vanavond weer vleermuizen?

Omdat ik ook nog jarig was zijn wel bij een juwelier binnengestapt. Ik had in de etalage een mooie ketting gezien en die wilde we wel van dicht bij bekijken. Hij beviel ons, en na wat onderhandelen hebben we hem gekocht en heb ik nu een mooie ketting met regenboogsteen. Dat is een steen die in verschillend licht verschillende kleuren heeft van groen/paars/blauw tot zwart en grijs.

Vandaag stond op het programma waarvoor we eigenlijk hierheen gekomen zijn: de Turtle Hacheries. Dit zijn kleine organisaties die schildpaddeneieren opkomen van lokale mensen die ze opgraven (op te verkopen op de markt) en ze weer begraven op een beschermd stuk land om ze uit te laten komen. Daarna gaan ze één tot drie dagen in een bassin waarna ze in de schemering vrijgelaten worden in de zee. Het leuke voor ons is: hij mogen die ongelofelijk schattige kleine schildpadjes uit het water pakken en in onze handen houden. Jelle kon er geen genoeg van krijgen. Gelukkig zijn er 4 van dit soort plekken en we hebben er drie bekeken. Ze hebben ook allemaal een aantal bassins met daarin albino schildpadden (die overleven niet in het wild) en gehandicapte schildpadden die gewond zijn geraakt door visnetten of boten.

Morgen gaan we op een boot tripje. We varen verder de lagune op en komen dan in een mangrove gebied. Als het goed is kunnen we dan veel vogels en nog anderen dieren zien.

Groetjes,

Erik, Brenda & Jelle

Ellen

Hoi reizigers, fijn te horen dat jullie het zo naar je zin hebt. Ben vandaag naar jullie hius geweest en alles is in orde. Tante Lenie is bij mama en papa. De auto van pa en ma is een stukje korter geworden en de garage heeft water overlast gehad. Het heeft hier vorige week gigantisch geregend. Daar hebben Lisanne en ik geen last van gehad want toen zaten wij nog in zonovergoten Zakynthos. Geniet ze verder in prachtig Srilanka en dikke knuffel voor Jelle. Liefs Ellen