Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Zon, Zee, Strand en Schildpadden.

Ja, dat schrijven we met hoofdletters! Na genoten te hebben van het gezellige Galle zijn we met de tuk tuk 10 kilometer verder op gegaan naar Dellawella. We wateren eerst van plan om naar Unawatuna te gaan, maar kregen de tip dat dit veel leuker zou zijn, en ze hadden gelijk. Er is hier een strand van een aantal meters (in Unawatuna is er bijna geen strand omdat alles zo dicht op de vloedlijn gebouwd is) en je kunt er ondanks de ruwe zee lekker zwemmen. Zo´n 50 meter de zee in ligt een grote steenplaat die ervoor zorgt dat de golven daar breken. Er ontstaat een lagune die maximaal kniediep is. Heel fijn met Jelle.

Als heerlijk cadeautje naast al dit heerlijks kunnen we vanaf het terras van het guesthouse de schildpadden zien zwemmen die bij de rotsen wier komen eten. Elke keer zie je de koppies boven het water uit komen om lucht te happen. Helaas hebben we het nog niet voor elkaar om er foto´s van te maken want het gaat heel snel en je weet nooit waar ze boven komen, maar het is wel spectaculair om die beesten zomaar te kunnen zien.

Het strand hier is heel fijn, het zand is een ander verhaal. Het is veel grover dan in Nederland en bestaat ook voor een groot gedeelte uit door de zee fijn gemalen schelpen. Als dat tussen je badpak zit is dat heel erg scherp. Dus de tip van de dag is: draag geen badpak maar een bikini. Tja, die heb ik dus niet bij me. Maar gelukkig was er in het plaatsje hiernaast één winkel die serieus één bikini in mijn maat verkocht en het is nog een leuke ook! Dus die maar meteen gekocht voor 1500 Rs (= 10 euro) en bij deze voorkomen dat ik geschuurd in Nederland terug kom.

Het geusthouse waar we zitten heel Wijaya Beach en is een erg leuk plekje met lekker eten. Dat vinden de Britten en Nederlanders die hier wonen ook, dus elke dat komen er gezinnen hier de hele dag zich vermaken en zijn er kinderen waar Jelle mee kan spelen. Daar was hij wel weer even aan toe. Vanochtend kwam er een Belgisch gezin binnen en de jongste dochter zegt tegen haar ouders: 'die mensen spreken ook Nederlands, die hebben wel al gezien op de rots met de leeuwenpoten'. En inderdaad, na wat terug rekenen en goed kijken herkennen we hen ook. Jelle heeft met de meiden leuke zandpiramides gemaakt.

Inmiddels hebben hier ook draadloos internet geregeld. We komen echt heel weinig wifi tegen en hoe verder we nu gaan, hoe minder internet faciliteiten er zullen zijn. Dus zijn we eens gaan informeren: Een dongel kost hier ongeveer 5000 Rs (= 35 euro). Dan koop een simkaart voor 200 Rs en kun je tegoed kopen voor 500 Rs per 1 Gb data. Dat is dus heeeeeeel goedkoop. De dongel is simlock vrij en kun je dus in andere langen ook gebruiken. Het netwerk dat je het beste kunt gebruiken is Dialog omdat dat het grootste bereik heeft. Daar kwamen we dus achter nadat we eerst een mobitel sim en tegoed hadden gekocht en we geen bereik hadden. Nu hebben we beide, dus kunnen we altijd uit de voeten.

We merken overigens wel dat hier in het zuiden Sri Lanka veel beter ingesteld is op toeristen. Hier zijn guesthouses schoon ( ze moeten wel, de concurrentie is moordend) en lekker eten. Dit voelt zeker wel als vakantie.

Voor de rest genieten we van de rust en hebben we het prima naar onze zin. Morgen reizen we wel weer verder naar de volgende strand plek: Mirissa. Daar is het strand wat breder en staat alle bebouwing verder landinwaarts. We zijn wederom benieuwd.

Groetjes,

Erik, Brenda & Jelle