Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Op een onbewoond eiheiheiland ……

Nou, niet echt natuurlijk, maar als je hier bent lijkt het er wel een beetje op. Hier in Rekawa (net voorbij Tangalla) is er een prachtig verlaten strand. Er staan een aantal kleine guesthouses en voor de rest niets. We hebben wel het idee dat meer mensen deze plek ontdekken, dus het zal niet heel lang meer duren voor deze stook volgebouwd is, maar nu is het er heerlijk rustig. Ons geusthouse Golden Coconut Cabannas bestaat uit 4 kamers en een restaurantje. Er is ook, tot Jelle's intense vreugde, een zwembad. Het wordt, wederom, gerund door Duitsers (wat moeten die toch hier?).

De reis hier naartoe hebben we weer met de tuk tuk gedaan. We vinden het zo prettig met de tuk tuk te reizen: je kunt onderweg stoppen waar je wilt, even langs de ATM, langs de supermarkt en de bezienswaardigheden onderweg.

Zo kwamen we eerst bij een tempel met een wel heel bijzondere manier om het leven van Boeddha te onderwijzen: een stripverhaal. Maar dan niet saai in een boekje, maar in ondergrondse gangen en een heus flatgebouw. Dat flatgebouw is om een zittende Boeddha van 50 meter hoog gebouwd om ook vooral aan te geven hoe hoog de Boeddha is (blijkbaar hebben de Sri Lankanen bewijs nodig, want wij vonden het meteen al duidelijk). Bij de tempel zijn we ook nog door een monnik gezegend en zijn we nu de trotse bezitters van een wit koortje om de pols, die Jelle er binnen een minuut weer af had gefrummeld, maar dat ter zijde.

Daarna zijn we doorgereden naar Dondra. Bij Dondra staat een grote vuurtoren en verder helemaal niets..... En laat dàt nu net de attractie zijn! Hier is het zuidelijkste puntje van Sri Lanka. Als je vanaf hier naar het zuiden zou varen, zou het eerste land dat je tegenkomt Antarctica zijn. Tja, dat moet je toch even, ehh, niet gezien hebben.

En hier genieten we toch echt van de rust. Het enige wat je hoort is het ruisen van de palmbomen en van de zee. Elke ochtend en middag gaan we zwemmen en kan Jelle bloemensoep maken. Dat maakt hij van water en bloemetjes die uit de palmbomen vallen. Hij is er behoorlijk druk mee.

Twee dagen gelden stond Jelle op het balkon ineens te schreeuwen: 'Kijk, hij doet ballen uit de boom, hij doet ballen uit de boom!' Wij komen op de herrie af, en wat blijkt: een mannetje klimt zonder lijntje zo als een aapje de palmboom in om de kokosnoten eruit te halen. Niet alleen Jelle, maar ook wij vinden dacht toch altijd weer een bijzonder gezicht. Wij mogen er ook één hebben en die hebben we lekker opgedronken.

We hadden Jelle al uitgelegd dat hier ‘s nachts wel eens schildpadden aan land komen om eieren te leggen, en als dit zou gebeuren we hem uit bed zouden halen om te kijken. Die avond ligt Jelle in bed en vraagt: 'Mama, heb je maan al gezien?' Maan al gezien?!?!? Het is vrij bewolkt, dus ik zeg nee. Maar Jelle blijft het vragen. Dan begint het ons te dagen: Jelle kijkt graag naar Diego (het neefje van Dora dat van dieren houd) en daar gaat een filmpje over Turta wiens baby schildpadjes niet naar de zee kunnen komen omdat de maan stuk is. Dus volgens Jelle heb je om schildpadden te zien een maan nodig.

Helaas hebben we tot nu toe nog geen schildpadden gezien, we hopen dat dit vanavond nog zal gebeuren.

Gisteren zijn we nog even actief geworden. We zijn met de tuk tuk naar grottempels gegaan hier 15 km hier vandaan. Hier, net als in Dambulla, zijn ruimtes uitgehouwen in de rosten, vaak ook met beelden uit diezelfde rost gehouwen, die helemaal beschilderd zijn. Het was ook erg mooi.

Morgen gaan we na heerlijk te zijn uitgerust verder naar Tissa. Hier vlak bij ligt Yala National park waar je wilde olifanten, luipaarden, lippenberen, herten, apen en nog veel meer anderen dieren kunt zien. Laten we hopen dat we daar qua dieren spotten meer geluk hebben.

Groeten,

Erik, Brenda & Jelle