Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het iiiiiiis…

Er is voor de meeste toeristen maar één rede om in Tissa te komen: Yala National Park. Hier is het enige nationale park ter wereld waar je luipaarden overdags in het wild kunt bekijken. Ennnn, wij hebben hem gezien!!!

Gisteren moesten we om 5 uur opstaan. Een half uurtje later staat er een oude landrover met bankjes langs de zijkant achterin klaar om met ons 'op safari' te gaan. We 's ochtends dieren kijken, daarna twee uur rusten bij een riviertje en daarna weer 's middags dieren kijken. Jelle heeft binnen een paar minuten de vefer (de verrekijker) al te pakken en roept als we bij het parkt kantoor zijn: 'ik zie hem! Ik zie het hondje'. Nou dat ik duidelijk: voor Jelle hoeven we dus niet te gaan. Hij is al blij met hondjes.

's Ochtends zien we heel veel vogels: verschillende soorten ooievaars, ibissen, reigers, lepelaars, slangenhals vogel, groene bijenvanger, paradijsvogels, ijsvogels, pelikanen, pauwen (wisten jullie die hier in het wild leven? Wij niet) en nog veel meer. We zien ook krokodillen, herten, wilde zwijnen, varanen, makaken en langoeren (beide soorten apen), een landschildpad, buffels en .

Op een gegeven moment komen we een hoek om en moet de chauffeur meteen op de rem: vlak voor onze auto steekt een moeder olifant en haar jong de weg over. Daarna grazen ze nog even rustig bij het water. Dat was een erg mooi gezicht. Het jammere is dat de chauffeurs in constant sms contact met elkaar staan en binnen de kortste keren is het idyllische en rustige plekje aan het water omgetoverd tot een verkeers infarct waar de ANWB U tegen zegt. Gelukkig mogen de auto's niet van de paden af en staan er dus niet allemaal auto's in je beeld.

Na de rust krijgen we een nieuwe auto. De eerste bleek niet helemaal meer goed te werken, maar dat was niet zo heel erg: we kregen nu een luxe versie: geen bankjes maar relaxte auto stoelen die boven de wagen uit steken zodat je een goed uitzicht hebt. Deze chauffeur gaat systematisch te werk en kamt het gebied weg voor weg uit, en met succes: we zien een luipaard in een boom liggen. Er zijn 35 tot 40 luipaarden in dit gebied en de meeste mensen krijgen niet de kans oog in oog met zo'n beest te komen. Het is trouwens letterlijk oog in oog: als hij ons opmerkt kijkt hij ons recht aan, komt loom overeind en gaat uit het zicht liggen.

's Middags zien we ook nog een grote groep neushoornvogels en nog een olifant. Het was dus een heel erg lange maar geslaagde dag.

Vandaag zijn we naar Kateragama gegaan. Kateragama wordt beschouwd als het meest heilige bedevaartsoord in Sri Lanka voor Boeddhisten en Hindoes. De tempel zelf stelt niet zo veel voor: fel gekleurde wandplaten, hier en daar een fel gekleurde Boeddha, heel veel kerstverlichting en heel veel bling bling. Het leuke hier is dat het bruist van de activiteit.

Overal zijn gelovigen die met schalen fruit offers willen brengen. Hele gezinnen komen vanuit het hele land om hier de goden gunstig te stemmen en om voor gunsten te bidden: bijvoorbeeld beter worden bij ziekte of gezonde geboorte van een nieuw kind. Als de gunst uitgekomen is, dan komen de families bedanken op een bijzondere manier. Zo dansen drie keer om de tempel heen met pauwenveren en muziek.

Verder is er ook nog een grote dagoba die Jelle nu standaard soeppa noemt. Daar offeren we nog wat lotusbloemen (kan nooit kwaad, toch?) en gaan we weer naar ons geusthouse.

We zitten nu in het Regina Holiday Home. Er zijn maar vier kamers die simpel, netjes en schoon zijn voor het luttele bedrag van 1200 Rs (8 euro). Het kan dus wel, maar weet ze maar eens te vinden. Het wordt gerund door een familie en de twee dochters en twee nichtjes zijn dol op Jelle. Het liefste zijn ze de hele tijd met hem op stap.

Eergisteren hebben we ze verteld dat Jelle de dag erna jarig zou zijn. We hadden taart gekocht, en al verteld dat iedereen wat zou mogen. Toen we gisteren terug kwamen van de safari stonden alle meisjes en de moeders als klaar om ons op te wachten. Ze hadden slingers en ballonnen opgehangen bij onze kamer en er stond een cadeautje klaar. Jelle was helemaal door de dolle heen. We hebben meteen de taart gepakt en toen konden we de kaarsjes (hadden de meisjes ook voor gezorgd) uitblazen. Ook deze keer werd het Jelle een beetje te veel toen we gingen zingen, hij heeft 'samen met papa' de kaarsjes wel zelf uitgeblazen. En dit allemaal 'omdat ikke jarig bent' zoals Jelle zelf zegt.

Morgen gaan we weer verder met de bus naar Ella. Het is ons de vorige keer prima bevallen om met de bus te gaan. We werden door de tuk tuk in Renna afgeleverd bij het busstation en toen kwam er een bus. Wij riepen 'Tissa?' de kaartjesverkoper knikt ja, wij springen erin (de bus staat maar heel kort stil) en vertrekken. De hele reis kost met zijn drieën, plus twee stuks grote bagage 208 Rs (=1,40 euro), voor ditzelfde bedrag kun je nog net niet met één persoon van ons huis naar de binnenstad met de tram (= 1,43 euro).

Groetjes,

Erik, Brenda & Jellee4

PS: nog maar één reactie op de quizz (bedankt Marloes!!!), zoe zit dat met jullie verbeeldingskracht?

opa en oma Alblas

lieve Brenda, Erik en jelle. Gefeliciteerd nog met de verjaardag van Jelle op 6 Aug. Jullie reisverslagen lees ik thuis op de computer en met de reacties helpen ze mij mee. oa. Evelien. Jullie maken heel wat mee, schildpadjes op jullie handen, Tuk Tuk's die staan te wachten, leuke foto's, ballen in de boom, (kokosnoten).
ik kan niet te lang schrijven vandaag want we gaan Tapas eten in Delft met Ellen en Hans en zijn met 7 personen! Het is wel moeilijk kiezen zonder Brenda. veel liefs, groeten,kusjes en nog fijne dagen!
Pa en Ma, Freek en Ina
(getypt door Evelien in opdracht van oma :D ook nog groetjes van mij!)

Iris

Leuk om jullie verhalen te lezen, wij vertrekken vrijdag naar de zuidkust (matara/galle/dondra/mirissa) en nu heb ik een veel beter beeld van hoe het daar is!

Fijne reis nog!