Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Zomerpaleis en souvenirs

In het weekend er in Beijing een grote vlooienmarkt waar ze van alles en nog eens wat verkopen. Daar zijn wij op zondag een kijkje gaan nemen. Het is een markt voor Chinezen en niet speciaal voor toeristen. Daar hebben we een aantal leuke souvenirs op de kop kunnen tikken waar we niet eens voor hebben hoeven onderhandelen. Jelle vond nog een fossiel van een vis en heeft de onderhandeling en aankoop en helemaal zelf gedaan!

We hadden wel trek gekregen daar, dus gingen we op zoek naar eten. Dat wat nog niet gemakkelijk, maar op een gegevens moment vonden we een tentje dat eten verkocht. Je had twee keuzes, dus we kozen ze beide: voor 25 yuan een heerlijke maaltijd met noedels en rijst.

Daarna gaan we naar de Hutons. Hier kunnen we een riksja tour doen en daar hebben Jelle en Mees erg naar uit gekeken. Het is wel een beetje poppenkast: complete Chinese tourgroepen stappen in die karretjes en we rijden in een soort file dezelfde route, maar het gaan om het idee. De jongens vonden het in ieder geval erg leuk.

Op maandag zijn we naar het Zomerpaleis geweest. In dit paleis verbleef de keizer met zijn hele gevolg elke zomer. Het ligt aan een groot meer, dan met de hand is uitgegraven, tegen een heuvel op. Ook hier is het heel erg druk. En we ontkomen niet aan de vele fotoverzoekjes die we krijgen. De jongens weten dat het handiger is om meteen maar in de houding te gaan staan, dan is het zo klaar. Anders kan er nog wel eens aangedrongen worden.

Omdat in de zomer de zon sterk is, en de Chinezen vroeger al hun huid zo wit mogelijk willen houden, is er een hele lang gang gebouwd waarmee je in alle belangrijke gebouwen kunt komen. Deze gang heeft allemaal mooie beschilderingen en is al een attractie op zich.

Omdat het zomerpaleis zeer uitgestrekt is, besluiten we terug naar de noordelijke poort te varen met de boot. Dat vindt vooral Mees heel erg leuk: het is een drakenboot.

Inmiddels zijn we zeer bedreven in het reizen met de metro in Beijing. We kwamen er al snel achter dat de taxi er langer over doet om op plekken te komen (van een groene golf hebben ze hier nog nooit gehoord) en dat je dus beter de metro kunt pakken. Er zitten een heel aantal handigheidjes in, waar we gaande weg achter zijn gekomen:

• Er zijn vaak minstens 4 uitgangen (A, B, C, D, ……) bij elk station. Voor je de poortjes uit gaat moet je even naar het bord zoeken waar die uitgangen dan uit komen. Vaak staan de belangrijke bezienswaardigheden daar al bij, maar zo niet: ze geven altijd een windrichting aan. A is bijvoorbeeld Exit North-West. Op je plattegrond kun je zien welke voor jou het handigste is.

• Als je de metro uit komt staat er altijd een windroos op de stoep aangegeven. Zo kun je zien welke kant je op moet.

• Bij de poortjes is er altijd minstens 1 poortje met een groene sticker met een groot en een klein poppetje: daar kun je met een gratis reizend kind (onder 1.30 m) door heen. Het poortje geeft je iets meer tijd om naar binnen te komen en geeft geen alarm omdat je met zijn tweeën bent.

Morgen gaan we verder naar de Chinese muur.