Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

De natte Muur

Vandaag zijn we op de Chinese muur geweest, en zoals de titel van dit verslag al zegt: het was nat. Heel erg nat. Maar ja, het weer houdt geen rekening met ons, dus houden wij geen rekening met het weer.

Gisteren zijn we met een taxi, twee bussen en nog een taxi naar onze volgende bestemming gegaan: Gubeikou. Bij dit kleine plaatje komen verschillende stukken van de Chinese muur bij elkaar kun je mooie wandelingen maken. Dat reizen ging best goed, maar in de tweede bus kreeg Mees het op zijn heupen. Hij had er geen zin meer in. Gelukkig was het vooral moeheid en viel hij op schoot bij Erik in slaap.

Bij onze nieuwe verblijfplaats Chengtao Xiaozhu Folk Inn is, behalve de Muur, niet veel te beleven. Maar er is wel een meisje van 4 jaar oud. Dus Jelle en Mees hebben al snel een speelkameraadje gevonden en hollen achter elkaar aan in de tuin.

Het regent al de hele dag, maar aan het einde van de dag miezert net nog een beetje. Omdat we niet weten wat het weer de volgende dag gaat doen, besluiten we toch naar de muur te lopen. Dat is maar 5 minuten lopen, zeggen ze. Het ticketoffice is inderdaad maar 5 minuten lopen. Daarna moet je nog 20 minuten een pad met trappetjes op lopen om op de muur te komen. Er is wel een echte speeltuin langs het pad, waar we helaas niet kunnen spelen omdat het nat is.

Boven staan we op een stuk muur dat bekend staat als “Wild Wall”. Deze stukken Chinese muur zijn niet gerestaureerd, maar wel veilig begaanbaar gemaakt. Van het uitzicht kunnen we niet genieten: het helaas zo bewolkt dat we niet ver kunnen kijken.

Ondanks de regen van vandaag gaan we toch de muur op. We zijn hier nu eenmaal en morgen reizen we verder. Uitgerust met bergschoenen, poncho’s en waterdicht rugtas gaan we weer aan de wandel.

In het guesthouse wonen ook twee vriendelijke honden. Die honden hadden wel zin in een wandelingetje. Dat mocht eigenlijk niet van het baasje. De kleine hond luisterde en is terug gegaan. De grote hond heeft de hele weg met ons mee gelopen. We noemen hem Gogo. Het woord go betekend in het Chinees hond, dus dat is zeer toepasselijk.

Uiteindelijk hebben we ongeveer een uur over de muur gewandeld voor we weer terug gaan en was het uitzicht gelukkig iets beter dan gisteren. Wel kwamen we compleet doorweekt weer in het hotel aan en hebben we een rustmiddag gehouden. Veel anders konden we niet doen.

We hebben al wel besloten wat we als we weer terug zijn in Beijing en het weer goed is, we nog een dagtrip naar de muur maken dicht bij Beijing. Het is daar wel druk met mensen, maar dat kunnen we wel het beroemde uitzicht zien waar we voor gekomen zijn.

Morgen gaan we weer verder naar Chengde.