Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Tjoeke, tjoeke, tjoeke

De afgelopen dagen zijn we in Chengde geweest. Dit is een stad een kilometer of 250 boven Beijing. Er komen niet veel westerse toeristen omdat het niet op de standaard route ligt. Dat idee kregen we al toen we in Nederland via Booking.com een hotel probeerde te boeken. De meeste hotels hebben alleen een vergunning voor Chinese gasten, niet voor internationale. Het hotel dat we gekozen hebben, Sihai International Hotel, ziet er veelbelovend uit en heeft redelijke beoordelingen. Nou, dat viel even tegen…. De eerste kamer die we kregen was ronduit smerig. Daar was al zeker in geen weken gestofzuigd, om over de badkamer nog maar te zwijgen. We hebben er iemand bij gehaald die de ogen uit haar kop schaamde en we kregen een andere kamer. Maar eigenlijk was dit ook niet zoals het hoorde te zijn. Soms moet je tijdens het reizen je over dingen heen zetten….

Chengde zelf is wel de moeite waard. Daar is ook een zomerpaleis voor de keizers die bij de Qing dynastie horen (de laatste keizers van China). Dit zomerpaleis ligt in een mooi bos tegen een heuvel op. Hier zijn we de enige westerse toeristen en er worden weer erg veel foto’s van ons gemaakt. Ook krijgen we van alles toegestopt: koekjes, pruimen, snoepjes. Je kunt wandelen door het bos, maar we komen er al snel achter dat dit misschien niet zo’n goed idee is. Chinesen houden namelijk helemaal niet van lopen. Dus rijden er op verschillende routes kleine busjes rond over de verharde paden. Aangezien tijd hier geld is, racen ze over die paden heen en is wandelen niet echt idyllisch te noemen. Dus wij ook in het busje (je wilt toch wat zien), tot groot genoegen van Jelle en Mees: die noemde het een achtbaan en hadden de grootste lol.

Om het paleisterrein heen liggen allemaal tempels. Deze zijn niet echt voor geloofsdoeleinden gebouwd, maar werden gebruikt om internationale bedekkingen te verbeteren. Net zoiets als het cadeau krijgen van de panda’s. Ze zijn echter wel erg mooi en het hele gebied staat op de Unesco werelderfgoedlijst. Er is ook een Lama tempel die je gewoonlijk alleen in Tibet tegen komt. Op de top kun je een gebedsvlaggetje op hangen en dat hebben wij ook gedaan. Er zijn ook gebedsmolens en Jelle en Mees laten ze allemaal draaien.

Vandaag zijn we met de trein vertrokken naar Datong. Eerst op 5:45 op de trein naar Beijing stappen en daarna overstappen op de trein naar Datong. Daar kwamen we om 21:00 aan. Jelle en Mees kunnen over treinreizen het volgeden zeggen: dat is heeeeeel erg leuk! Het eerste gedeelte hebben we hardsleeper bedden. Dit zijn 6 bedden per coupe die niet afsluitbaar is. Wij hadden 4 van de 6 bedden, dus op de twee andere bedden lagen andere mensen. In het gangpad zitten opklapbankjes. De gewone Chinees reist hardsleeper en het is er een gezellige boel. Er zijn ook kinderen in onze wagon en natuurlijk komen die allemaal even kijken. Wanneer we koekjes tevoorschijn halen is het feest compleet. De jongens spelen de hele rit en de 5 uur zijn zo voorbij.

Het tweede gedeelte van de treinreis hebben we een softsleeper coupé: 4 bedden in een afsluitbare coupé. Dat is natuurlijk wat duurder dan hardsleeper, maar wel een stuk comfortabeler. Hier reizen de wat rijkere Chinezen mee. Het voordeel is dat deze Chinezen vaak Engels spreken en je een echt gesprek kunt voeren. Ook hier weer verschillende kinderen in de wagon. In de coupé naast ons dit een tweeling van 5 en ook hier hebben de kinderen elkaar snel gevonden. We doen spelletjes en de Chinese kinderen (en ouders) proberen mee te doen. Ook worden er heel veel foto’s gemaakt en worden er veel koekjes en snoepjes gegeten. De reis van 5 uur is weer zo voorbij.

We zijn ook nog achter iets grappigs gekomen: als kinderen in Nederland een “gekke bek” trekken dan doen ze vaak spleetoogjes maken. Hier maken ze juist grote ogen!

We zijn gearriveerd in Datong in het Fly by Knight Highrise hostel. Dit hostel is super schoon, netjes, vriendelijk personeel en ze hebben zachte bedden! Dat klinkt een beetje raar, zachte bedden, maar in China is dat eindelijk wel bijzonder. Er is nooit een lattenbodem, gewoon een plank met een dun matrasje erover. De eerste paar dagen moet je even wennen, maar nu is het geen probleem meer.