Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Op een stokje…

Wij houden er op reis wel van om “of the beaten track” te gaan. Dan komt je op plekken waar niet alle andere toeristen komen en je wordt dan vaak prettige verrast. Dat was zo toen we naar Chengde gingen. Helaas gaat die vlieger voor Kaifeng niet op.

Kaifeng is ook een oude keizerlijke hoofdstad, met een stadsmuur, maar helaas zonder erg veel charme. Of de reisgidsen hadden het mis, of er is in de afgelopen jaren zo veel veranderd dat je de charme niet meer kunt zien. Al met al is het geen omweg waard.

Toch hebben wij ons prima vermaakt. We zijn naar een tempel geweest met een 1000 armige, 4 hoofdige, 1000 oogige Boeddhistische godin van de genade Guanyin. Nou, die hadden we nog niet gezien, dus dat was indrukwekkend. Verder staat er in Kaifeng een beroemde pagode en zijn we naar een herbouwd regeringsgebouw uit de Song dynastie gegaan.

Toen we ’s avonds het hotel uit kwamen om een restaurantje te zoeken, kregen we de verrassing van ons leven: het saaie betonnen plein en de straat ernaartoe was veranderd in een bruisende night market. Allemaal Chinezen op de been (geen Westerse toerist te zien, hebben we trouwens in heel Kaifeng niet gezien), heel veel eettentjes en heel veel gezelligheid. Die eettentjes hebben we ons nu ook maar even niet aan gewaagd. Wat dacht je van: schorpioenen op een stokje, krekels op een stokje, cycladen op eens stokje en duizendpoten (je raat het al) op een stokje. Nou, daardoor gingen wij bijna van ons stokje, dus veilige dumplings voor ons! Jelle en Mees keken hun ogen uit.