Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

In het hol van de Tijger

Nog maar twee dagen geleden, en nu al weer heel veel te vertellen.

Voor de mensen die niet zo veel tijd hebben:

tempels - mooi / eten - lekker / verkeer - druk maar vriendelijk / tijgers aaien - klein en lief / heilige berg - heel nat / Jelle - superster.

Nu de uitgebreidere versie:

Eergisteren zijn wel na een lekker ontbijtje met verse fruit shakes (die kun je hier overal krijgen voor ongeveer 50 cent!) zijn wel door de stad gaan wandelen. We zitten in de oude binnenstad met om ons heen heel veel oude tempels.

Als je een tempel binnen gaat moet je je schoenen uit doen. Inmiddels is Jelle daar nu al zo aan gewent dat als we zijn schoenen uit doen hij meteen 'Boeha?' roept. Binnen in de wihan (is het hoofdgebouw van de tempel) staat vaak een grote gouden (of in ieder geval goud gekleurde) Boeddha. Als we binnen zijn gaat Jelle netjes op zijn knietjes zitten en roept 'kijk Boeha', tot groot vermaak van alle Thai die aanwezig zijn. Ze vinden het zo schattig en zetten hem meteen op de foto.

Bij de belangrijkste tempels zijn ook vaak scholen voor jonge mannen die de leer van Boeddha bestuderen. Daar is het een drukte van belang met monniken in oranje gewaden en een gele sjerp om de middel. Zo tempel heeft ook een opper-monnik. Als een opper-monnik overlijd wordt hij vereerd als een soort god. Er is meestal een aparte kapel met daarin beelden van de oude opper-monniken. De oudere beelden zijn van hout of brons, maar sinds kort hebben ze wat nieuws bedacht: fiberglas of was. De nieuwe beelden zijn, op zijn zachts gezegd, bijzonder: ze lijken zo levensecht dat je het idee heb dat ze zo opstaan en weg kunnen lopen. In het begin heb je het niet door: je denkt gewoon dat het een mediterende monnik is. Jelle heeft het nog steeds niet door. Hij zegt ze elke keer vrolijk gedag.

Het eten in Thailand is heerlijk: Pat Thai (geroerbakte noedels met kip, taugé, tofu, lente ui en ei), kip met cashewnoten en loempia's. En wat nog het fijnste is: het kost bijna niets! Voor 1 euro heb je een bord vol met eten. Jelle eet lekker met alles mee. Hij vind vooral loempia's het lekkers.

Wat wel meteen op valt is dat het eigenlijk helemaal niet zo druk is: in veel van de tempels lopen wij als toeristen helemaal in ons eentje. Ook in de eettentjes zitten maar een paar mensen en regelmatig ook helemaal niemand. Je kunt hier echt merken dat we in het laagseizoen zitten.

Gisteren hebben we een volle dag gehad: naar een zijde weverij, naar een papieren parasollen fabriek, Tiger Kingdom en Doi Sutop.

De weverij en de parasollen waren leuk om gemaakt te zien maken, maar als je al eerder in Azië bent geweest, heb je dat allemaal wel al een keer gezien. We waren met een privé auto met chauffeur en gids voor een zeer scherpe prijs (500 Bath = 11 euro) en als zij ons naar dat soort dingen toe brengen krijgen zij een benzine stempel voor gratis brandstof. Ze waren daar heel eerlijk over, dus wij hebben netjes 5 minuten in elke winkel rondgekeken en weer naar buiten gegaan.

Daarna kwam het hoogtepunt van de trip: Tiger Kingdom. Daar kun je echte tijgers aaien! Je kunt bij tijgers van 2-5 maanden, 6-9 maanden en 10-20 maanden. Omdat wij graag Jelle in één stuk weer meer naar huis willen nemen, zijn wij bij tijgers van 3 maanden in het hok geweest. Het was echt wel heel bijzonder. Ookal zijn ze klein, je ziet de kracht die ze gaan bezitten al in de pootjes. Maar nu leken het net grote katten, en dat is ook precies wat Jelle zag: 'poesje'. Je mocht de tijgers aaien, knuffelen en kusjes geven zolang je maar niet aan de kop of voorpoten kwam. Omdat wel zelf met de tijgers bezig wilde zijn, heeft een fotograaf van het park (tegen een vergoeding, dan wel hoor) foto's gemaakt en op een schijfje gezet. We hebben er zelf ook een paar gemaakt voor het geval het schijfje niet werkt. Daarna zijn we nog even rond gelopen en gekeken bij 'de grote jongens' en we waren blij dat we voor de ukkies hebben gekozen: die tijgers zijn echt enorm. Ook buiten het hok waren ze erg indrukwekkend. Dat komt ook omdat je hier wel heel erg dicht bij kan staan.

Doi Sutop is een heilige berg vlak bij Ciang Mai. Daar staat één van de meest vereerde tempels van Thailand. Je moet via een lange trap geflankeerd door twee naga (mythologische 7-koppige slag) naar boven. Daar is een rondgang rond de tempel met klokken die je kunt luiden en dat vind Jelle heel erg leuk (en de Thai vonden Jelle leuk, dus er zijn weer veel foto's genomen). De tempel zelf werd gerestaureerd. We weten niet of het daardoor kwam, maar erg indrukwekkend was hij niet, in de stad zelf staan mooiere. Het uitzicht was wel heel mooi.

Vanmiddag gaan we een fietstocht maken ten zuiden van Chiang Mai. Daar hebben we heel veel zin in.

Groetjes,

Erik, Brenda & Jelle