Erik-Brenda-Jelle-Mees.reismee.nl

Geld als water verdienen…

In het afgelopen bericht zeiden we dat we het rustig aan wilden doen op zondag. Nou dat hebben we geprobeerd, maar dat is niet helemaal gelukt.

De dierentuin van Chiang Mai is groot, heel erg groot. En dan bedoel ik kilometers groot... We hadden bij de ingang wel een treintje gezien, maar als echte Hollanders gaan wij natuurlijk lekker lopen. Halverwege (toen we al een heel aantal kilometertjes op weg waren) zijn we toch maar in het treintje gestapt.

De Chiang Mai Zoo zit in een stuk jungle waarin paden en verblijven zijn gebouwd. Sommige verblijven zijn wel een beetje treurig, maar daarentegen zijn er al heel veel verblijven verbouwd naar westerse standaarden. Er is ook een heel groot aquarium waar Diergaarde Blijdorp jaloers op zou zijn. Jelle vond het aquarium geweldig en liep van bak naar bak heel hard 'fisje, fisje' roepend. De roggen mag je op bepaalde tijden ook voeren. Toen wij daar aankwamen was die tijd al voorbij, maar omdat Jelle zo'n schattig jongetje is, mochten wij ook nog even. Je moet het voer tussen je vingers houden en dan komen de roggen naar je toe en slurpen het voer op. Het voelt een beetje als een kusje. Jelle liet alleen elke keer als de rog kwam zijn voer vallen om de rog te aaien.Verder hebben we ook nog olifanten gevoerd en geaaid en heel lang naar de gibbons gekeken.

We zijn op weg naar de dierentuin voor het eerst in een tuk tuk geweest (voor ons was het niet de eerste keer, maar voor Jelle wel). Jelle vond het vanaf het eerste moment helemaal leuk: hij zat schaterlachend tussen ons in en weer werden we aan alle kanten nagewezen. Hij vond de tuk tuk zo leuk dat hij daarna achter het stuur ging zitten om zelf inde 'oto' (zoals hij ze noemt) te rijden.

Op zondag avond is er in Chiang Mai Sunday Walking Street. Elke zondag middag wordt de hoofstraat van de oude binnenstad afgesloten voor verkeer en is er een markt met vanalles en nog eens wat. De stalletjes kunnen bestaan uit een echt marktkraam, maar ook uit een kleedje op de grond. Het maakt allemaal niet uit. Natuurlijk souvenirs, maar ook dingen voor de Thai zelf, want die komen er namelijk ook. De ruimte om de tempels heen word helemaal opgevuld door eetstalletjes. Voor je neus worden dan de meest heerlijke gerechten gemaakt op een gasstelletje.

Wij hebben de markt afgestruind met Jelle in de buggy. Die viel op een gegeven moment in slaap, wat er weer in resulteerde dat heel veel Tai vertederd over zijn wangetje streken en hem op de foto zetten.

Ook kun je op de markt geld als water verdienen. Volg het volgende recept en je kunt rijk worden.

Men neme:

• - Een Boeddha beeld op een tafel met een opvangbak eronder.
  • - Een tweede tafel met zilveren (lees zilverkleurige) bekertjes en een emmer water.
  • - Boeddhisten die graag hun karma willen verbeteren.

Zo gaat het in zijn werk: Verkoop aan de boeddhist een bekertje water. Zij gieten het bekertje water leeg over de Boeddha heen. Haal het water weer uit de opvangbak. Klaar!

Als dit niet snel verdiend is, weet ik het niet meer.

Gisteren zijn we met de bus naar Sukhothai gegaan. Dat ging eigenlijk heel gemakkelijk: naar het bus station, kaartje kopen, instappen en gaan. We hebben voor Jelle ook een zitplaats gekocht, maar dat bleek achteraf niet zo handig. De stoelen waren heel glad en er zitten geen riemen in, dus moest Jelle toch de hele weg op schoot. Dat ging eigenlijk prima, maar na 5 uur had hij (en wij) het wel gezien. Gelukkig waren we er een half uur later.

Het hotel waar we nu in zitten heeft hele leuke huisjes, een gezellig restaurant en een zwembad. Dat laatste ziet er een beetje troebel uit, dus dat doen we maar niet. Er zit wel een pierenbadje bij dat wel schoon is, dus daar mag Jelle in.

Vandaag (dinsdag) zijn we naar de plek gegaan waar we voor kwamen: de oude stad. Sukhothai was in de 17de eeuw de hoofdstad van het koninkrijk Sukhothai. Het was in die tijd een hele belangrijke stad en de overblijfselen van de tempels kun je nog steeds bekijken.

We huren voor 450 Bath een saam-lor. Dat is ook een soort tuk tuk, maar dan met een motortje achter een bakje waar je in kunt zitten. Jelle kan met kinderwagen en al zo het bakje in en wij zitten dan op de zijbankjes. Dat is wel zo veilig aangezien Jelle niet echt stil wil zitten in zo'n ding en dat wel moet. Onze chauffeur spreekt goed Engels en brengt ons naar alle mooie tempels. En mooi zijn ze. Het doet ons denken aan Agkor Wat is Cambodja. Het is een groot parkachtig gebied met her en der overblijfselen van een tempel.

Een tempel bestaat in Thailand uit minstens twee dingen: een stoepa en een wihan. Een stoepa is een kleine berg in de vorm van een bel. Hij staat voor de stabiliteit van het boeddhisme. Veel stoepa zouden een stukje (bot bijvoorbeeld) van de historische Boeddha bezitten. Een wihan is een grote ruimte waar de belangrijkste Boeddha beelden in staan.

We zien een hele boel tempels, die allemaal hun eigen verhaal hebben, maar daar gaan we jullie niet mee vervelen. Het was echt de moeite waard om ze allemaal te bekijken. In één tempel staat er zelfs een Boeddha van 12 meter hoog. Het is allemaal wel erg indrukwekkend. Daarnaast is ons saam-lor mannetje erg aardig en hele grote vrienden met Jelle. Waardoor we bij elke tempel waar we uitstappen meteen een babysit hebben. Ook neemt hij ook nog een stukje een mooie landelijke route tussen mooie rijstvelden door.

Hier zagen we nog een actie is de categorie 'geld als water verdienen'. In de tempel kun je een zakje kopen met daarin een schildpad, vissen, aalen, slakken, enz. Je voelt hem al komen: als je als Boeddhist je karma wil verbeteren koop je een zakje en gun je de dieren hun vrijheid. Onze saam-lor man gelooft er niet in en als ik hem vraag: 'gaan ze zo de dieren weer vangen, of komen ze uit zichzelf terug naar hun baasje', moet hij erg lachen.

Als we vanavond even naar de 7-eleven lopen om dat drinken en lekkers te kopen, komen we op een open ruimte vlak bij het hotel een avondmarkt tegen. Het is echt een markt voor Thai en ze kijken dan ook hun ogen uit als wij de markt over lopen. We kopen er gebakken deel balletjes met suiker: een soort appelflappen zonder appel. Ze waren heel erg lekker. Er waren ook minder lekkere hapjes te koop: maar die laat ik wel zie ook de foto's....

Vanavond komt hier de regen met bakken uit de lucht. We hopen dat het morgen weer droog is. Morgen gaan we met ons saam-lor mannetje een ritje maken over het platte land en door dorpjes heen. We zijn benieuwd.

Groetjes,

Erik, Brenda & Jelle